Mereka Bloggers yang Chomel!!=D

Thursday 21 March 2013

Ambil berat dengan buang berat memang lain

Salam

Alhamdulillah. banyak urusan aku telah dipermudahkan. banyak berdoa dan mengadu pada Allah, in shaa Allah walaupun Dia tak beri apa yang kita minta, Dia akan beri apa yang terbaik untuk kita.

ok. marilah menjernihkan apa yang kabur. terangkan apa yang kurang jelas. bagi aku, ambil berat tu, bila kita sayang seseorang tu, kita anggap dia orang yang penting dalam hidup kita sekalipun dia baru hadir dalam hidup kita. bila dia ada masalah, kita akan ambil berat untuk mengambil dan cuba memberri nasihat atau cuba memberi cadangan untuk menyelesaikan masalah dia. itu bagi aku. bagi korang aku taktau.

Ramai tanya aku, dan aku rasa mereka antara orang2 yang sayang kat aku. kenapa FB aku hilang tanpa pesan?haha. sejujurnya, memang aku agak tertekan dua minggu sudah. kenapa tertekan? meh nak citer.

Lepas balik dari umrah, anak kesayangan kena demam campak. hati ibu kan, sayu tengok anak yang aktif tetiba sakit. Zakhwan memang tak pernah demam yang serius. selalu demam2 manja. paling lama pon badan panas adalah dua jam. dan aku rasa itu bukan panas demam. sebab aku baru tau panas demam baby macamana. balik dari umrah agak penat, perjalanan jauh. memang salahkan diri sendiri sebab tinggalkan anak. tak kuatkan hati nak bawak anak pergi umrah. tapi Allah tahu segalanya apa yang terbaik untuk kita semua. ada hikmahnya kenapa aku tak bawak Zakhwan. mungkin belum jumpa lagi hikmahnya. tapi aku pasti memang ada. alhamdulillah. Zakhwan sudah sihat sepenuhnya. demam nak tumbuh gigi mungkin. gigi dia da tiga. mama excited lebih. haha

Asal lagi aku tertekan? sebab balik dari umrah aku dan suami pun tak sihat. demam, batuk dan selsema. Allah nak duga bila bila masa je kan. so bersedia lah. masa tu tertekan bila lah nak sihat. sebab kalau aku sakit sapa nak jaga anak dan suami kan. alhamdulillah. Allah dengar doa aku, walaupun kurang sihat, aku kuat je nak jaga anak dan suami yang sakit. alhamdulillah lagi sekali Allah anta mak mertua datang jauh dari utara untuk permudahkan urusan aku. nampak tak?nampak kan. Allah tak bagi aku sihat sepenuhnya lagi, tapi dia hantar mak mertua yang baik hati tolong aku kan. tolong jaga Zakhwan, tolong kemas rumah, tolong basuh baju. ok nampak kan. menantu malas. haha. bukan malas, memang tak larat nak buat semua tu. 

Tambah tekanan lagi, bila sudah memulakan pengajian. masuk hari pertama kelas ok lagi. perkenalkan diri, buat class planning dan lain lain. masuk hari kedua, amek kau, segala asaimen presentation mak nenek semua kau dapat. memang stress. malam nak buat assignment mintak tolong suami yang tak sihat jagakan anak (mak mertua sudah balik). bila anak merengek malam2 memang kena jugak BF kan. sebab dia merengek nak mama. bila da BF kan anak memang confirm lah aku pun tidur sekalikan. haha. suami pun kena bagi rehat jugak sebab esoknya nak kerja. memang susah nak bagi masa. tapi aku yakin, aku boleh buat. nak stabilkan emosi nak jadi pelajar, suri rumah dan isteri memang jadikan aku tertekan. orang luar yang takda kat tempat aku nampak senang. tapi memang susah.

ok. da terangkan kenapa tertekan kan? kenapa aku deactive FB. sukahatilahkan. heh. well. haritu aku ada update status pasal makanan anak. aku memang tak pernah beli nestum ke apa ke yang digelarkan makanan segera baby yang perlu dibancuh dan boleh bagi anak makan terus cuma sediakan duit untuk beli. haha. tapi aku pernah ja bagi anak makan nestum tu masa balik kampung haritu sebab stok makanan untuk masak takda. terpaksa ja masa tu. seb baik kakak ipar baik hati bagi sikit anak dia punya. hee. tenkiu kak zura.lebiu.

Aku memang dalam keadaan tertekan, pastu suami balik2 cakap dengan aku. lepas ni tak payahlah masak makanan Zakhwan. kesian Zakhwan hari2 makan makanan sama ja. bagi ja nestum senang. macamtulah lebih kurang ayat dia. aku memang sentap! aku tak kesah suami nak bagi aku sakit hati seribu tahun takkan mungkin aku lupa pun takpe. tapi bab anak, memang aku sensitif. aku ambil berat kot jaga kesihatan anak dia. bagi makanan berkhasiat. supaya sihat jarang sakit. sedih tak cerita ni? sedihkan. aku sedih masa tu, hati lembut macam aku memang cepat sensitif. haha. aku macam tak boleh terima. aku tukar2 kot menu makanan Zakhwan. aku pelik kenapa dia kata aku bagi makanan yang sama. suami tu bukan tengok aku masak. ok paham? kenapa aku update status macamtu. aku bukan jenis yang mengadu domba kat mak aku ke, kakak2 ke masalah aku. aku lebih rela diam dari memburukkan suami aku mahupun sesiapa yang sakitkan hati aku. itu masalah aku. biar aku yang simpan. so FB adalah tempat untuk aku cakap apa aku rasa. dan aku tak tulis nama sesiapa pun kan. sebab bila tulis, aku lega, sebab sekurang2nya ramai yang bersetuju dengan aku. hahaha! 

Masa tu memang tak fikir panjang pun, mungkin suami nak senangkan kerja aku, tak payah masak makanan anak sebab aku kenkonon sibuk dengan belajar. memang aku sensitif orangnya. lagi2 bab anak. aku kot yang bawak dia 38minggu dalam perut aku. takkan lah aku nak memudaratkan anak sendiri. aku sedih sebab dia macam tak percaya kat aku. well. sendiri fikir bila da sentap kan. padahal niat suami baik. heheh. maafkan isteri ye suami.

Tapi, bila aku update status camtu, aku taktau pulak ada yang terasa. aku sangatlah sibuk buat kira2 financial analysis sampai aku tak sempat nak tengok wassup. aku tengok yang individual anta kat aku ja. yang group2 aku hold. sampailah malam esoknya nak presentation group. nak release tension. baca la wassap dari group2 tu. aku ingat aku boleh lupakan masalah(konon assignment masalah) haha. rupanya lagi aku tension hoi. sedih lagi sekali.

Aku ada komen dekat status aku tu, boleh nak beli nestum jangan beli produk nestle. aku ada cakap itu produk israel. mintak maaf sapa yang terasa. itu berdasarkan apa yang aku pernah baca. mungkin bukan produk israel. tapi ada menyumbang kepada israel, sebab R&D centre nestle ada satu kat israel. betulkan kalau aku salah. memang aku melawak masa tu, tapi niatkan aku nak sampaikan mesej. yela. masa sibuk2 aritu Gaza kena serang. sibuklah nak boikot tu, nak boikot ni. bila da reda, da tak boikot. sampai sekarang terngiang2 lagi macamana orang2 Islam kat sana kena bunuh. lepas ni, kita taktau kalau benda ni berulang lagi. jadi bagi aku, selagi boleh, elakkan lah. kalau tak boleh nak buat macamana. bila kita nak berjihad, buat baik, sampaikan mesej baik. memang selalu orang salah paham. takpe. yang penting Allah tau apa niat kita. nak beribadah memang tak payah nak selindung atau jaga hati sangat. sebab jaga hati sangatlah manusia susah nak berubah mengikut syariat Islam. jangan hidup berdasarkan logik akal fikiran, tapi berpandulah kepada Al-Quran dan Sunnah. 

Boleh tak jadi ustazah?haha. dulu darjah khas dapat pangkat satu. boleh kot guna sijil tu jadi ustazah. hihi. ada jugaklah yang salah paham ingat aku cakap dekat mak mertua aku pasal makanan anak tu. sumpah demi Allah aku tak tujukan dekat mak mertua aku. kau gila? da la mak mertua aku datang tolong masa aku susah. jaga anak aku masa aku pergi umrah. mama ayah ajar aku cukup, aku takkan malukan mama ayah semata mata nak burukkan orang yang aku anggap macam mak sendiri. so jangan keruhkan hubungan kami dengan anggapan kamu yang berunsur dari hati yang tidak sihat. ada jugak yang cakap. dari sambung masters, baik belajar jaga hati mak dan mak mertua. ermm? no komen. aku redha ja apa orang kutuk aku. Allah menguji memang tak pernah berhenti. mungkin nak bagi aku kenal luar dalam seseorang itu. jangan senang percaya dengan kebaikan seseorang. tapi belajar kenal hati budi baru percaya. bagi aku, kalau ambil berat, tanya dulu, sebelum assume.

Lepas dari masalah ni, aku terus deactive FB aku. aku punya silap jugak. sebab nak suami aku tau makanan anak tu sangat penting. sebab bila kita tulis kat FB ramai yang akan share jugak pandangan mereka. lagi2 bab anak ni kan. orang sekarang memang mementingkan kesihatan anak memandangkan keadaan sekarang tak macam dulu. dulu memang kurang pengetahuan. sekarang sudah banyak ilmu kita boleh dapat. bila ada ilmu, kita akan berhati2 dalam setiap tindakan kitakan. aku nak suami aku baca semua komen2 kawan aku. niat aku betul, tapi disalahertikan. memang aku sedih. 

Aku mintak maaf kepada sesiapa yang terasa. aku nak belajar dengan tenang. aku baru balik dari tempat suci. aku nak jadi orang yang baru, taknak benci atau dendam  dengan sesiapa. bagi aku peluang untuk hidup dengan tenang.

ok. sekian luahan dari setuden. heheh.

Salam.

entri ni bukan nak burukkan suami. tapi nak jelaskan sape yang tak paham dan segala jenis mak nenek salah paham. harap maklong. eh maklong tu mama aku. ok bai. 

8 comments:

  1. Hebat tu jadi isteri student dan mama, semoga dipermudahkan urusan aaamin

    ReplyDelete
  2. bersabar adalah jalan terindah menempuh kehidupan...walau bahagia belum mungkin dikecapi sejurus terluka..namun hikmah yg tersirat perlu dirungkai dgn cermat (^^,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak ayu. rindu. bila mau dtg sarawak?hee

      Delete
    2. miss u 2,3,4,5... :)
      wahhh best pelawaan tu...mana tau 1 hari ek tersesat ke sana, hihi

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh..eh..jgn terasa..orang lain yang kena terasa.haha

      erm.anak kita baru sorang.bagilah peluang kita nak kengkonon rajin kan.nak buat sebdiri.hihi.

      TQ kak balkidz. da aktifkan.husband suruh.haha.nnt chat yerp.busy betol buat assignment.da tua rasa nk buat semua ni..-.-"

      Delete
  4. Selamat berkenalan sis!

    Sangat hebat bila kita jadi ibu dan student dalam waktu yang sama...dan terpaksa adakan masa masak untuk anak...

    Saya hanya bekerja tapi dah malas nak masak bila umur anak masuk setahun..pengasuh yang masakkan..hujung minggu dia makan apa yang ummi dan ayah dia makan...hehe...saya teringin nak rajin masak balik sebab sebetulnya saya kurang pandai masak ;D

    ReplyDelete